vrijdag 24 februari 2023

Gedichtenwandeling in Wingene

 “Wie ben ik als ik ben wat ik zie?” (Astrid Haerens)

Komende zondag loopt in het dorp waarin ik de meeste én de mooiste dagen van mijn leven slijt het ‘Gedichtenwandeling-projekt' af. In Wingene – het is er voorwaar niet onaangenaam

toeven, anders zou ik er al zolang niet zijn blijven hangen – heeft men dit jaar niet voor een volle Poëzieweek geöpteerd maar is men meteen maar voluit voor een volledige gedichtenmaand gegaan. Met een slotmoment in De Alk met een optreden van Karel Deruwe komt vanavond aan deze maand zo goed als een einde.
Als een man die zowat zijn halve leven aan de poëzie en de literatuur wijdt en heeft gewijd, en heus niet van plan is om daarmee op te houden, kon ik uiteraard niet achterblijven. Dus woensdag laatst ging ik met open én gevleugelde geest op pad en maakte de wandelcruisetocht langs de 25 geselecteerde gedichten. Aan het eind had ik met mijn herstelde heup die zich intussen titaniumgewijs best wel kwiek weet te houden 5,39 km op de stappenteller en was ik niet minder dan, tsa, honderd en zeven (107) foto’s rijker. Zo gaat dat als men in opperste wandelmood verkeert.

De vijfentwintig gedichten die ik onderweg tegenkwam en die de samenstellers vooral hadden gekozen uit het laatste kwart van de “weesgedichten-site van 2023” konden me geenszins allemaal bekoren. De sterkste gedichten die wél op mijn netvlies bleven branden, en hoe, waren vooral die van Joke Van Leeuwen, Moustafa Kör, Charlotte Van den Broeck, Johan Sebastian Stuer, Kenneth Swaenen en vooral die van Hester Knibbe (zie mijn Facebook-foto van enige tijd geleden) en ook altijd weer Marieke Lucas Rijneveld. Toch zou mijn top drie – als ik weer niet hopeloos te laat was geweest om mijn drie favoriete gedichten in te dienen en eventueel in de mogelijkheid te verkeren om een ‘gratis tapasplank’ te winnen – bestaan hebben uit de gedichten van Maarten Buser (Re), Jana Arns (Rampverlof) en ook Astrid Haerens (Afwezigheid in perspectief). Laatstgenoemde dichter is overigens net en niet toevallig genomineerd voor de Herman de Coninck-prijs. Uiteraard laat ik hier niet na om de mensen van de Bibliotheekraad en het bibliotheekteam uitgebreid te bedanken voor de keurige organisatie gedurende de poëziemaand.

In bijlage (lees, op mijn facebookbladzijde) een selectie van dertien wandelkiekjes. En erbij nog even zeggen dat ik aan het eind van mijn wandeling, net voor ik De Alk binnenging getrakteerd werd op een uitgebreid lijster, vink- en merelconcert. Vrees niet, beste poëzievrienden, de lente komt niet, ze IS er al!

Meer info:
https://weesgedichten.be/gedichten/
https://www.poezieweek.com/
Facebook-bericht van 24/2/2023

#wingene #weesgedichten #weesgedichten2023 #poëzieweek #karelderuwe #cafetariadealk








Geen opmerkingen:

Een reactie posten