maandag 15 november 2021

Mensen die door muren lopen - Marije Langelaar in het Penhuis

"mensen die door muren lopen, kunnen lezen met hun ogen dicht" (Marije Langelaar)

Gisteren eens te meer een erg boeiende Penhuis-voormiddag meegemaakt. Mogen meemaken! De Kortrijkse literaire vrijplaats van Piet en Gie Devos (en een pak andere medewerkers) zorgt sinds jaar en dag in "de Oranjerie" van de Broeltuin voor fijne gesprekken over poëzie, literatuur en filosofie. Gisteren was de Nederlandse dichteres Marije Langelaar er te gast. Gastheer was Jooris Van Hulle. In mijn exemplaar van haar bijzondere roman
'In het jaar van de rode os' liet ik haar een vers uit haar gedicht 'Hart' aanbrengen. Het gedicht staat in haar bekroonde bundel 'Vonkt' die al aan zijn vierde druk toe is, en het ligt mij, kan het anders, nauw aan het hart.

"mensen die door muren lopen, kunnen lezen met hun ogen dicht".

Er lijkt mij op zondagvoormiddag geen betere omschrijving - bijna een definitie zelfs - voorhanden te zijn om te zeggen wat poëzie is, en wat poëzie voor ons kan doen! 

De foto van het (onvolledige) gedicht 'Hart' heb ik voor de gelegenheid geplukt uit de bladzijden van de Poëzieleesgroep De Reyghere van Thomas Barbier.

#penhuis #marijelangelaar #giedevos #pietdevos #joorisvanhulle #poëzieopzondagvoormiddag #gedichtenvanenvoorhethart

https://poezieleesgroep.wordpress.com/marije-langelaar-vonkt/
https://www.facebook.com/hetpenhuis






Geen opmerkingen:

Een reactie posten