maandag 8 juni 2020

Alleen wie nooit iets heeft afgewerkt



Ideaal voor wie wat wil schrijven, mét of zonder ambitie, dakloos in de taal of niet, dit citaat van Kate Tempest, in een interview met Gaea Schoeters voor Poëziekrant/Toneelhuis :

"En in zekere zin zijn alle afgewerkte projecten mislukkingen, want tegen de tijd dat ik een idee heb uitgewerkt, heb ik het verknald. Dat is schrijver zijn: dat beseffen, en het toch telkens opnieuw proberen. In de hoop, zoals Beckett zei, de volgende keer ‘beter te falen’. Leven met die gedachte geeft me de nederigheid kunstenaar te zijn. Alleen wie nooit iets heeft afgewerkt, heeft de euvele moed te denken iets te zeggen te hebben dat beter is dan alles wat al bestaat. Ik ken dat, ik heb dat ook gehad! Ware moed is beseffen dat het nooit perfect zal zijn, en dat alles al gezegd is met meer elegantie, evenwicht, precisie, diepte en helderheid dan jij ooit kan hopen te bereiken. En toch verder schrijven. Dat is de uitdaging, en het wordt nooit gemakkelijker."

Lees hier het volledige interview.

De bundel 'Tiresias' van Kate Tempest (in een vertaling van Gaea Schoeters en Johanna Pas is hier verkrijgbaar:
https://www.poeziecentrum.be/tiresias-kate-tempest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten