zondag 7 september 2014

Courante vragen (1)

Courante vragen: Is het deze blog of dit blog?

Hierbij (en eventueel voor eens en voor altijd) een aantal antwoorden. Dat van Prof. dr. Lieven Buysse staat als antwoord op "Ik heb een vraag" hier.

In Taalgewoon zegt de Taalunie dan weer onder meer dit over de kwestie:

Eigenlijk best raar dat het woord er überhaupt in staat, want het grondwoord is ‘weblog’ en blog lijkt daar een populaire afkorting van. Toch vindt de Taalunie dat het woord een plekje in de lijst verdient maar er gebeurt wel iets geks met het woordgeslacht. Want ga ik naar ‘weblog’, dan zie ik dat ik daar mag kiezen: mannelijk of onzijdig. De weblog en het weblog mag allebei. Waarom mag dat bij blog dan niet? Wie bepaalt dat?
http://taalgewoon.wordpress.com/2013/10/20/dit-blog/

Ten slotte lees ik bij Taalzeker wat volgt:

Zoals ik al zei, kan het allebei. Er zijn mensen die zweren bij het blog (of het weblog), omdat het afkomstig zou zijn van logboek, dat een het-woord is. Aangezien er geen boek meer te bekennen is in het woord blog, volg ik liever de massa: de blog heeft 49.600.000 hits op Google, het blog slechts 750.000. Natuurlijk is Google niet heilig, maar het geeft wel aan dat de blog vertrouwd klinkt.
http://www.taalzeker.nl/de-of-het-blog

Ondertussen geeft Google, dat halfzaligmakend ding dat we - te pas en te onpas - maar blijven hanteren, actueel op vandaag "about 1.760.000 results" voor "dit blog" en "about 996.000 results" voor "deze blog".

Dus vrienden: ik zou zeggen gewoon doen waar je zin in hebt! En bij mij blijft het alsnog "deze blog"... Mag ik jullie bovendien nog een mooie zondag wensen? Ja dat mag ik! Op deze blog!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten