Vandaag wordt Willy Spillebeen 80! Rond- en voluit tachtig! Maar deze aimabele man heeft lang niet de leeftijd van wat de kalender ons in zijn zwakste momenten durft aan te wijzen... In de voorbije weken werd Willy Spillebeen op verschillende West-Vlaamse plaatsen gevierd. Van Westrozebeke over Menen tot gisteren nog in Harelbeke. Sprekers, zonen, vrienden... kwamen aan het woord. Hadden het over wat wezenlijk is voor het werk van Spillebeen en wat minder. Geschenken werden uitgedeeld. Spillebeen werd vereeuwigd en de teneur was overal dezelfde: liefdevol en toegenegen. Gulhartige wikipedia-woorden:
Schrijven is de zingeving van zijn bestaan. De werken van Spillebeen kunnen worden gezien als een geschreven zoektocht die gaat van chaos naar orde, van verbrokkeling naar eenheid en van metafysieke twijfel naar een vrijzinnig geloof in de persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens.
Maar hoe kan men op vandaag een man, een schrijver, als Spillebeen nog het beste eren... Door zijn werk te lezen natuurlijk! En te hérlezen want Willy Spillebeen is een schrijver die al die tijd en tot op vandaag met een oorverdovende consequentie (en consistentie) aan een oeuvre heeft gewerkt dat geen enkele rechtgeaarde lezer naast zich neer zal leggen. De voorbije dagen heb ik zelf – bij wijze van intiem eerbetoon – opnieuw één van zijn vroegste boeken herlezen. Steen des Aanstoots (Naar een zevende dag) dateert uit de debuutjaren van Willy Spillebeen. Het gezegende jaar 1971, een uitgave van de Davidsfonds. Zeventien was ik en ik ontdekte als de nog onbevangen, bijna blanke lezer die ik toen nog was wat een boek kon doen met zijn lezer. Een kleine klap voor de kop verkocht het mij, dat boek! Zo kon het dus ook. In Vlaanderen een boek schrijven dat betekenis kreeg voor je eigen leven. Op een bepaald ogenblik werd het boek voor sommigen zelfs letterlijk een steen des aanstoots. De vrijmoedigheid in het boek zorgde op een paar plaatsen voor een heuse siddering doorheen de kalme wateren van de (West-) Vlaamse letteren.
Ik herinner mij hoe ik Willy enkele jaren later, toen ik hem aan de toog van jazz-café Heidelberg in Loppem leerde kennen, waar hij mee zijn mooie bloemlezing over Pablo Neruda kwam voorstellen (Honderd liefdessonnetten, een heel mooie vertaling van Cien sonetos de amor) met enige schroom vertelde wat het boek als jonge knaap voor mij betekend had en bleef betekenen. Hij glimlachte alleen maar wat timide en trakteerde mij van de weeromstuit op één of ander hartigs van het vat. Nu herlees ik het boek alsof ik een klassieker herlees. Steen des Aanstoots blijft een boek dat je niet had willen missen. Het gevecht van Jaak Tantasis, supersonische ertsdelver, schrijvend in enkel maar de jij-vorm en jokari spelend met het eigen leven blijft een soort nouveau-roman die model blijft staan voor wat met literatuur mogelijk is.
Veertig jaar, een lezersleven later, bezorgt het boek je geen klap meer. Je herkent wat je krijgt, wat je leest. Je bent een ander nu. De steen des aanstoots is allang vergruisd en vergruizeld, gedateerd, uiteengevallen in duizend kiezelpaden. De tijd
heeft ons ingehaald. Vandaag zitten we met zijn allen op Facebook. We twitteren als zwaluwen, vinden krampachtig dingen leuk, wisselen statussen uit en delen – kijk ‘s - berichten zoals we onze nagels knippen. Ons echte en ons virtuele leven hangt daar mooi te wezen aan de grote klok. Veel schrijvers zijn (en vaak van lieverlee) ietwat amechtige entertainers geworden die (als afgematte zwaluwen) hopen de winter van de lezer te halen. Een boek is een ding geworden nu, heeft een omloopsnelheid die steeds korter wordt. Een schrijver heeft vandaag de dag een houdbaarheidsdatum. Een termijn van versheid. Je maakt het met twee of drie boeken en daarna niet meer… Maar wat kan dat de echte lezer schelen! Of deren! Boeken blijven verdergaan dan hun schrijvers. Af en toe moet een mens, moet een lezer teruggrijpen naar wat verdwenen is... In de boekenkasten van de tijd. Herlezen om opnieuw te zijn wie je bent geweest. Gretig en onbeschreven. Zeventien opnieuw en met de schrijver, als het boek uit is en op bladzijde 189 nog even blijft openliggen, graag besluiten zoals Steen des Aanstoots eindigt:
“Slaapwel Saskia. Tot morgen. Haar rustige adem vertedert jou en je glimlacht vertrouwvol in het donker terwijl de geluiden daarbuiten de adem zijn van onzichtbare vreedzame dieren. En weer sta je op, je ontwijkt de krakende traptrede, je ontsluit de achterdeur, je gaat naakt in het bedauwde gras liggen met onder jou de warmte van de aarde en boven jou de wind en de sterren. De sterren vallen één voor één, gedragen door de wind, neer in je lichaam.”
(Notitie in de rubriek: Ik herlees wat ik niet vergeten ben, en ja, Willy, voor vandaag ook van mij natuurlijk een gelukkige verjaardag!)
Extern:
Koen d’Haene over Willy Spillebeen in drie blogberichten. (1)(2)(3)
Patrick Lateur over de poëzie van Spillebeen
Ronny De Schepper over Willy Spillebeen 80
Willy Spillebeen op Wikipedia
zondag 30 december 2012
zondag 23 december 2012
Dansen tot na sluitingstijd
Net iets te vroeg voor onder de kerstboom... Maar niettemin nu al iets om graag aan te kondigen. 'Dansen tot na sluitingstijd - Het beste uit Poëzierapport' verschijnt met Gedichtendag 2013 bij Van Gennep. Het boek zal o.a. ook mijn bijdrage die ik in het gezegende jaar 2007 schreef over de bundel "Met de plezierboot mee" van Mark van Tongele bevatten. Het is meteen ook de titel van de bloemlezing geworden. De andere bijdragen zijn van de hand van Willem Thies, Alain Delmotte, Ronald Ohlsen, Yella Arnouts, Chrétien Breukers, Patricia Lasoen, Catharina Blaauwendraad, Yves Joris, Hanz Mirck en Philip Hoorne zelf.
Extern
Zie ook dit gelijknamige item op "Lettergoesting, wordpress-blog van Yves Joris van wie eveneens een aantal teksten in "Dansen" zullen voorkomen en zie ook dit vroege bericht van mij:
Roeien op eigen doft.
Extern
Zie ook dit gelijknamige item op "Lettergoesting, wordpress-blog van Yves Joris van wie eveneens een aantal teksten in "Dansen" zullen voorkomen en zie ook dit vroege bericht van mij:
Roeien op eigen doft.
Bouwen om te breken
Nooit slecht om ’s op zo’n lome verzopen en bijna godvergeten zondagochtend van net voor Kerstmis (“geen wandeling in de ochtend, niet naar buiten in de regen…”) wakkergemaakt te worden met een mooie kleine dreun van een column van onze goodold en onvolprezen blogger Pascal Digital. Een blogstukje van gisteren al: Facebookbericht 352.
Het stuk van Pascal Cornet is een reactie op het protserige artikel dat Bart De Wever gisteren in de Standaard liet lezen: “Afbreken om op te bouwen - Over de waarde van kunst.” Tot op vandaag reageerden daar niet minder dan 543 mensen op. Vooral De Wever-getrouwen, wat had je gedacht…
Ik citeer graag ter lezing en ter lering wat Pascal Digital daar als slotsom over schrijft:
In de postmoderne Vlaams-nationale staat zal de kunstenaar zich te schikken hebben naar deze eis van ‘return on investment’. Wat er met de niet-gesubsidieerde kunstenaar zal gebeuren, wordt niet geëxpliciteerd maar we kunnen er eventueel wel naar gissen.
Wie nu nog niet wakker schiet, is medeplichtig.
Bedenking van hieruit: af en toe lichtjes hallucinant wat mensen van vandaag (en ongehinderd door wat ons aan mooie dingen is voorafgegaan) over kunst menen te mogen zeggen.
Extern: Afbreken om op te bouwen "Bart De Wever over Kunst"
Pascal Digital: Facebookbericht 352
Ik citeer graag ter lezing en ter lering wat Pascal Digital daar als slotsom over schrijft:
In de postmoderne Vlaams-nationale staat zal de kunstenaar zich te schikken hebben naar deze eis van ‘return on investment’. Wat er met de niet-gesubsidieerde kunstenaar zal gebeuren, wordt niet geëxpliciteerd maar we kunnen er eventueel wel naar gissen.
Wie nu nog niet wakker schiet, is medeplichtig.
Bedenking van hieruit: af en toe lichtjes hallucinant wat mensen van vandaag (en ongehinderd door wat ons aan mooie dingen is voorafgegaan) over kunst menen te mogen zeggen.
Extern: Afbreken om op te bouwen "Bart De Wever over Kunst"
Pascal Digital: Facebookbericht 352
dinsdag 18 december 2012
Een puike maar nimmer honkvaste plek
In De Werf te Brugge werden zaterdagavond de laureaten van de 2°Mark Braet-poëzieprijs bekendgemaakt. Dit gebeurde tijdens een smaakvol programma met lezing door Koen Stassijns, een spits optreden van Herman de Coninck-prijs-nominatie Delphine Lecompte en muzikale tussenkomsten van Gilbert Isbin. Alain Delmotte schreef en las het juryverslag. Laureaat van de Mark Braet-poëzieprijs editie 2012 werd Philippe Jacobs uit Korbeek-Lo met het gedicht 'Huis'. Een eervolle vermelding ging onder de vorm van de prijs van de Stad Brugge naar Jan Posman uit Maldegem voor zijn gedicht 'Wegwaaiende straten'.
De jury die bestond uit voorzitter Koen Stassyns, Alain Delmotte, Paul Rigolle, Lisette Keustermans en Frank De Crits kreeg 91 inzendingen te beöordelen. Uit het juryrapport dat werd bezorgd door Alain Delmotte noteerden we met stip de volgende passages:
De juryleden kozen met het gedicht 'Huis' duidelijk voor het voluit impliciete, voor het engagement van en in de taal. Het betreft een compact en af gedicht bestaande uit een vierregelige en twee vijfregelige strofen. Een gedicht geschreven door iemand die zich mentaal aan de rand van een ‘komma’ bevindt. Een puike maar nimmer honkvaste plek. Waar dichters wonen staat nooit iets vast – misschien is dit wel hun maatschappelijke rol: dingen in vraag stellen, dingen zich in vraag laten stellen. In dit geladen gedicht ontwaren we weinig zekerheid: de vaderfiguur wijst naar het ijle en op de achtergrond tekenen zinkende schepen en een doolhof zich af. In de spankracht van deze versregels kristalliseren zich abstract klinkende begrippen als ‘verontwaardiging’, ‘ontreddering’ en ‘vervreemding’ tot een pregnant geheel dat in alle eenvoud wordt verwoord. Maar een eenvoud die niet ten koste gaat van de complexiteit die de hoger vernoemde begrippen mee veronderstellen. Nee, dit gedicht schopt niet meteen de lezer een geweten. Maar de lezer hoort er wel een geschopt geweten in knagen. Onder het pseudoniem 'Ennis' bleek de dichter Philippe Jacobs uit Korbeek-Lo schuil te gaan.
Extern:
Mark Braet-Poëzieprijs-Editie 2 op de Schaal van Digther
Masereelfonds-bericht
De jury die bestond uit voorzitter Koen Stassyns, Alain Delmotte, Paul Rigolle, Lisette Keustermans en Frank De Crits kreeg 91 inzendingen te beöordelen. Uit het juryrapport dat werd bezorgd door Alain Delmotte noteerden we met stip de volgende passages:
De juryleden kozen met het gedicht 'Huis' duidelijk voor het voluit impliciete, voor het engagement van en in de taal. Het betreft een compact en af gedicht bestaande uit een vierregelige en twee vijfregelige strofen. Een gedicht geschreven door iemand die zich mentaal aan de rand van een ‘komma’ bevindt. Een puike maar nimmer honkvaste plek. Waar dichters wonen staat nooit iets vast – misschien is dit wel hun maatschappelijke rol: dingen in vraag stellen, dingen zich in vraag laten stellen. In dit geladen gedicht ontwaren we weinig zekerheid: de vaderfiguur wijst naar het ijle en op de achtergrond tekenen zinkende schepen en een doolhof zich af. In de spankracht van deze versregels kristalliseren zich abstract klinkende begrippen als ‘verontwaardiging’, ‘ontreddering’ en ‘vervreemding’ tot een pregnant geheel dat in alle eenvoud wordt verwoord. Maar een eenvoud die niet ten koste gaat van de complexiteit die de hoger vernoemde begrippen mee veronderstellen. Nee, dit gedicht schopt niet meteen de lezer een geweten. Maar de lezer hoort er wel een geschopt geweten in knagen. Onder het pseudoniem 'Ennis' bleek de dichter Philippe Jacobs uit Korbeek-Lo schuil te gaan.
Extern:
Mark Braet-Poëzieprijs-Editie 2 op de Schaal van Digther
Masereelfonds-bericht
zaterdag 15 december 2012
Hachee
Al 199 retweets. En terecht al elvendertig keer gedeeld:
"In het Groot Dictee der Nederlandse Taal is een milidiviant schransbaar octaviaat aan redunate woord-hachee verordipleerd."
Tweet van Wim de Bie na het Groot Dictee der Nederlandse Taal, Editie 2012.
"In het Groot Dictee der Nederlandse Taal is een milidiviant schransbaar octaviaat aan redunate woord-hachee verordipleerd."
Tweet van Wim de Bie na het Groot Dictee der Nederlandse Taal, Editie 2012.
zaterdag 8 december 2012
Zeven levens
Een Facebook-status! "Heel mooie avond gisteren in "het Westrozebeke van al mijn plaatsen". Proficiat Willy Spillebeen!"
Zie ook het blogstukje van Koen d'Haene, "Bij de verjaardag van Willy".
Al was het bij mij - zeventien en nauwelijks ouder - "Steen des Aanstoots", wat voor Koen geldt, kan ook moeiteloos voor mij gelden:
Het lijkt alsof ik Willy Spillebeen al mijn hele leven ken en tegelijk heeft hij minstens zeven levens voor mij. Altijd weer kwam hij op de proppen en altijd weer in een min of meer andere gedaante.
Extern: Patrick Lateur-on line over 'De geschiedenis van een steenbok'.
Zie ook het blogstukje van Koen d'Haene, "Bij de verjaardag van Willy".
Al was het bij mij - zeventien en nauwelijks ouder - "Steen des Aanstoots", wat voor Koen geldt, kan ook moeiteloos voor mij gelden:
Het lijkt alsof ik Willy Spillebeen al mijn hele leven ken en tegelijk heeft hij minstens zeven levens voor mij. Altijd weer kwam hij op de proppen en altijd weer in een min of meer andere gedaante.
Extern: Patrick Lateur-on line over 'De geschiedenis van een steenbok'.
donderdag 6 december 2012
Verlichte gedichten
(Citaat/Citaten)
Er zijn drie foute manieren om met gedichten om te gaan:
- je misbruikt ze als geheugenoefeningen om voor te dragen;
- je praat ze kapot;
- je negeert ze.
Joris Denoo in “Meester in de vakken”. Overigens verschijnt van de grijze Torhoutse Meester komend voorjaar bij Uitgeverij die Keure in Brugge een heus les- en leerboek met als veelbelovende titel "Verlichte gedichten: omgaan met poëzie in de lagere en de secundaire klassen". Alweer een (leer)boek om naar uit te kijken!
Er zijn drie foute manieren om met gedichten om te gaan:
- je misbruikt ze als geheugenoefeningen om voor te dragen;
- je praat ze kapot;
- je negeert ze.
Joris Denoo in “Meester in de vakken”. Overigens verschijnt van de grijze Torhoutse Meester komend voorjaar bij Uitgeverij die Keure in Brugge een heus les- en leerboek met als veelbelovende titel "Verlichte gedichten: omgaan met poëzie in de lagere en de secundaire klassen". Alweer een (leer)boek om naar uit te kijken!
woensdag 5 december 2012
Wensdroom
Mogelijkheden (1)
Alles legio, mogelijkheden zat! Proza schrijven - onbedronken - zoals Marguerite Duras, songteksten als Richard - honing - Hawley, toneel als Pinter... En poëzie, ja poëzie, die te schrijven zoals the one and only Herman Hendrik Ter Balkt!!! En dat, mensen, dat verzamelen in één en dezelfde zin, zodat het zonder veel gêne op een wensdroom kan gaan lijken!!!
Alles legio, mogelijkheden zat! Proza schrijven - onbedronken - zoals Marguerite Duras, songteksten als Richard - honing - Hawley, toneel als Pinter... En poëzie, ja poëzie, die te schrijven zoals the one and only Herman Hendrik Ter Balkt!!! En dat, mensen, dat verzamelen in één en dezelfde zin, zodat het zonder veel gêne op een wensdroom kan gaan lijken!!!
vrijdag 30 november 2012
Proclamatie Mark Braet-Poëzieprijs Editie 2-2012
Uitnodiging!
Proclamatie van de Poëziewedstrijd Mark Braet 2012
Literair en muziekprogramma n.a.v. de proclamatie van de Mark Braet Poëziewedstrijd 2012.
Het is ons een genoegen u te mogen uitnodigen op de proclamatie van de tweede poëziewedstrijd Mark Braet, georganiseerd door het Masereelfonds.
Wanneer: zaterdag 15/12/12 van 20:30 tot 22:00
Waar: Kunstencentrum De Werf, Werfstraat 108, 8000 Brugge
De proclamatie wordt omkaderd met een aantrekkelijk programma.
Wat aan de uitreiking voorafgaat is een fijn polychroom menu met drie gasten.
Koen Stassijns mengt ernst en luim in een voorlezing over dichters, over poëzie, engagement, dingen die ertoe doen.
Gilbert Isbin brengt eigen composities op Renaissance luit. Als gitarist/componist en luitenist ontwikkelde hij een eigen stijl waarin jazz, hedendaags klassiek en etnische invloeden op harmonische wijze samenvloeien.
Plat de résistance wordt de jonge Brugse dichter Delphine Lecompte. Er zijn inmiddels drie bundels van haar verschenen : ‘De dieren in Mij’, ‘Verzonnen Prooi’ en ‘Blinde Gedichten’. Voorjaar 2013 wordt ‘Schachten en amuletten’ verwacht. Met haar debuut ‘De dieren in Mij’ werd ze bekroond met de Cees Buddingh’-prijs 2010. Ze draagt graag voor op poëziefestivals en in kroegen, maar voert geen kunstjes op.
Tot slot leest Alain Delmotte in De Werf het juryverslag voor en maakt de winnaar(s) bekend
De jury bestond uit Koen Stassijns (voorzitter), Lisette Keustermans, Frank De Crits, Alain Delmotte en Paul Rigolle.
De deelnemers aan de wedstrijd kunnen alles gratis bijwonen.
Andere geïnteresseerden betalen de zeer democratische prijs van 5 euro.
We verzoeken u vriendelijk uw komst te melden via brugge@masereelfonds.be of telefonisch 0473/ 81 05 37
Het Masereelfonds, en inzonderheid de mensen van Masereelfonds-Brugge die instaan voor de organisatie van de proclamatie, hopen van harte u te mogen verwelkomen.
Gepubliceerd via www.uitdatabank.be
Links: masereelfonds.brugseverenigingen.be
www.dewerf.be
www.masereelfonds.be
Proclamatie van de Poëziewedstrijd Mark Braet 2012
Literair en muziekprogramma n.a.v. de proclamatie van de Mark Braet Poëziewedstrijd 2012.
Het is ons een genoegen u te mogen uitnodigen op de proclamatie van de tweede poëziewedstrijd Mark Braet, georganiseerd door het Masereelfonds.
Wanneer: zaterdag 15/12/12 van 20:30 tot 22:00
Waar: Kunstencentrum De Werf, Werfstraat 108, 8000 Brugge
De proclamatie wordt omkaderd met een aantrekkelijk programma.
Wat aan de uitreiking voorafgaat is een fijn polychroom menu met drie gasten.
Koen Stassijns mengt ernst en luim in een voorlezing over dichters, over poëzie, engagement, dingen die ertoe doen.
Gilbert Isbin brengt eigen composities op Renaissance luit. Als gitarist/componist en luitenist ontwikkelde hij een eigen stijl waarin jazz, hedendaags klassiek en etnische invloeden op harmonische wijze samenvloeien.
Plat de résistance wordt de jonge Brugse dichter Delphine Lecompte. Er zijn inmiddels drie bundels van haar verschenen : ‘De dieren in Mij’, ‘Verzonnen Prooi’ en ‘Blinde Gedichten’. Voorjaar 2013 wordt ‘Schachten en amuletten’ verwacht. Met haar debuut ‘De dieren in Mij’ werd ze bekroond met de Cees Buddingh’-prijs 2010. Ze draagt graag voor op poëziefestivals en in kroegen, maar voert geen kunstjes op.
Tot slot leest Alain Delmotte in De Werf het juryverslag voor en maakt de winnaar(s) bekend
De jury bestond uit Koen Stassijns (voorzitter), Lisette Keustermans, Frank De Crits, Alain Delmotte en Paul Rigolle.
De deelnemers aan de wedstrijd kunnen alles gratis bijwonen.
Andere geïnteresseerden betalen de zeer democratische prijs van 5 euro.
We verzoeken u vriendelijk uw komst te melden via brugge@masereelfonds.be of telefonisch 0473/ 81 05 37
Het Masereelfonds, en inzonderheid de mensen van Masereelfonds-Brugge die instaan voor de organisatie van de proclamatie, hopen van harte u te mogen verwelkomen.
Gepubliceerd via www.uitdatabank.be
Links: masereelfonds.brugseverenigingen.be
www.dewerf.be
www.masereelfonds.be
donderdag 29 november 2012
Tien jaar het Penhuis
Een mooie status om de dag mee te beginnen: "Tien jaar het Penhuis alweer! De onvermoeibare Gie Devos zij geprezen!"
Het is inderdaad niet niks wat dichter & schilder Gie Devos (& zijn team) in en om het Broelmuseum in Kortrijk weet neer te zetten. De tijd houdt niet op. Tien jaar alweer voorbij. Dat mag niet alleen, dat moet gevierd!. Op zaterdag 29/11/2012. Mét een tentoonstelling en met mooie ochtendlijke zitting in "het Kortrijk van al onze plaatsen".
Meer info: op de Kortrijkse bibliotheek-blog en op de Penhuis-blog.
Het is inderdaad niet niks wat dichter & schilder Gie Devos (& zijn team) in en om het Broelmuseum in Kortrijk weet neer te zetten. De tijd houdt niet op. Tien jaar alweer voorbij. Dat mag niet alleen, dat moet gevierd!. Op zaterdag 29/11/2012. Mét een tentoonstelling en met mooie ochtendlijke zitting in "het Kortrijk van al onze plaatsen".
Meer info: op de Kortrijkse bibliotheek-blog en op de Penhuis-blog.
woensdag 28 november 2012
maandag 26 november 2012
Literaire Living-Editie 6-het verslag
Wat zag en hoorde, wat proefde ik zaterdagavond tijdens de zesde editie van het poëziefestival Literaire Living? Meer dingen van hetzelfde, dat zeker, maar ook een paar mooie uitschieters die voor enkele flitsen van begeestering zorgden. Reinout Verbeke leidde de dichters van de avond in en na elk optreden probeerde Johan Vandenbroucke hen even zachtjes in de ziel te knijpen.
Ellen Deckwitz was, zo zei ze aan haar 13° optreden in 9 dagen toe. Ze zag er ook wat vermoeid uit, deze mooie live-geworden poëtische jukebox vanjewelste. Deckwitz heeft al veel beklijvender dingen geschreven dan wat ze ons zaterdag in Ardooie liet horen. Zo’n “geef me een woord en je krijgt een gedicht” wordt wat mij betreft gauw een gimmick. Totaal Ander Poëtisch Voedsel was er dan weer met de uit de doden terugkerende Leopold M. Vandenbrande. Naar dit moment hadden we uitgekeken. En de come-back kon tellen, lijzig lezend over dood en ontij greep Vandenbrande ons monotoon waar we het niet hebben wilden. Even waanden we ons terug van nooit weggeweest... De late eigthies, iets wat de mooie ballades van Bram Vanparys, voorman van the Bony King of Nowhere later nog leken te beklemtonen. Daar zat ie dan, de enige nog levende poète maudit die Vlaanderen nog rijk is. Wat onwennig zittend in het licht van theater De Schaduw. In het gesprek achteraf haalde onze Leopold nog ’s flink uit naar “de maffia van de poëzie” die hem eind de jaren tachtig het licht van de literatuur en de lust tot publiceren ontnam. Wel was ie al die jaren blijven schrijven, zo zei hij. We geloven hem graag. Daarom mijn beste Pol, deze boodschap, trek je eindelijk ’s geen Mechelse mallemoer meer aan van het literaire establishment en laat ze komen, als je ze hebt, die gedichten! Geef ze prijs! Breng ze aan het licht. En ja licht en schaduw, die waren er volop zaterdag. Eerst werd de jaarlijkse poëzieprijs – een optreden in de Schaduw - uitgereikt aan de Rotterdammer PJ Sas. Zijn optreden en het gesprek met Johan Vandenbroucke achteraf lieten uitschijnen dat we nog wel ’s meer van deze jongen zouden kunnen horen. Zeker als je weet dat ie in de eindstrijd mensen als Jelmer van Lenteren, Geert Jan Beeckman en Evy Crevits achter zich wist te houden. En toen kwam Elvis Peeters. De man van Dinsdag , van De ontelbaren en van het schrikbarende Wij las ondermeer drie redelijk imponerende “naar de natuur”-gedichten voor. Meteen vielen we, en wij niet alleen, voor zijn voeten neer, ingepakt en wel, languit voorover in dat gevaarlijke gras van hem. Minder lichtvoetig was Charles Ducal. Maar, niks nieuws natuurlijk, wat een dichter blijft die Hertog van ons. 'Ik geloof niet dat ik aan het eind zal kunnen zeggen dat ik de buitenwereld iets mooiers te geven had dan dit' zei Ducal eerder dit jaar in de Standaard. In Ardooie konden we dat enkel maar beämen. Poëzie heeft bij Ducal nauwelijks opsmuk nodig. Sec en direct. Raak. Het lezen van een gedicht als daad van verzet.. Niks meer en minder evenmin. Op de terugweg van het afgelegen oord dat Ardooie heet, met de schimmen van de groentenfabrieken opdoemend in de achtergrond, bedachten we dat dit mooie jaarlijkse feestje van de dichter eigenlijk een veel ruimer publiek en misschien ook een wat makkelijker bereikbare locatie verdient. Al dient het gezegd dat de Wezekapel op die novemberavond van Literaire Living zelden iemand verweesd heeft achtergelaten. Op dus naar Editie 7!
Ellen Deckwitz was, zo zei ze aan haar 13° optreden in 9 dagen toe. Ze zag er ook wat vermoeid uit, deze mooie live-geworden poëtische jukebox vanjewelste. Deckwitz heeft al veel beklijvender dingen geschreven dan wat ze ons zaterdag in Ardooie liet horen. Zo’n “geef me een woord en je krijgt een gedicht” wordt wat mij betreft gauw een gimmick. Totaal Ander Poëtisch Voedsel was er dan weer met de uit de doden terugkerende Leopold M. Vandenbrande. Naar dit moment hadden we uitgekeken. En de come-back kon tellen, lijzig lezend over dood en ontij greep Vandenbrande ons monotoon waar we het niet hebben wilden. Even waanden we ons terug van nooit weggeweest... De late eigthies, iets wat de mooie ballades van Bram Vanparys, voorman van the Bony King of Nowhere later nog leken te beklemtonen. Daar zat ie dan, de enige nog levende poète maudit die Vlaanderen nog rijk is. Wat onwennig zittend in het licht van theater De Schaduw. In het gesprek achteraf haalde onze Leopold nog ’s flink uit naar “de maffia van de poëzie” die hem eind de jaren tachtig het licht van de literatuur en de lust tot publiceren ontnam. Wel was ie al die jaren blijven schrijven, zo zei hij. We geloven hem graag. Daarom mijn beste Pol, deze boodschap, trek je eindelijk ’s geen Mechelse mallemoer meer aan van het literaire establishment en laat ze komen, als je ze hebt, die gedichten! Geef ze prijs! Breng ze aan het licht. En ja licht en schaduw, die waren er volop zaterdag. Eerst werd de jaarlijkse poëzieprijs – een optreden in de Schaduw - uitgereikt aan de Rotterdammer PJ Sas. Zijn optreden en het gesprek met Johan Vandenbroucke achteraf lieten uitschijnen dat we nog wel ’s meer van deze jongen zouden kunnen horen. Zeker als je weet dat ie in de eindstrijd mensen als Jelmer van Lenteren, Geert Jan Beeckman en Evy Crevits achter zich wist te houden. En toen kwam Elvis Peeters. De man van Dinsdag , van De ontelbaren en van het schrikbarende Wij las ondermeer drie redelijk imponerende “naar de natuur”-gedichten voor. Meteen vielen we, en wij niet alleen, voor zijn voeten neer, ingepakt en wel, languit voorover in dat gevaarlijke gras van hem. Minder lichtvoetig was Charles Ducal. Maar, niks nieuws natuurlijk, wat een dichter blijft die Hertog van ons. 'Ik geloof niet dat ik aan het eind zal kunnen zeggen dat ik de buitenwereld iets mooiers te geven had dan dit' zei Ducal eerder dit jaar in de Standaard. In Ardooie konden we dat enkel maar beämen. Poëzie heeft bij Ducal nauwelijks opsmuk nodig. Sec en direct. Raak. Het lezen van een gedicht als daad van verzet.. Niks meer en minder evenmin. Op de terugweg van het afgelegen oord dat Ardooie heet, met de schimmen van de groentenfabrieken opdoemend in de achtergrond, bedachten we dat dit mooie jaarlijkse feestje van de dichter eigenlijk een veel ruimer publiek en misschien ook een wat makkelijker bereikbare locatie verdient. Al dient het gezegd dat de Wezekapel op die novemberavond van Literaire Living zelden iemand verweesd heeft achtergelaten. Op dus naar Editie 7!
zondag 25 november 2012
Wallace op zondag (9)
XII
Overal begraven de sparren soldaten:
Hugh March, sergeant, roodrok, gesneuveld
Met zijn mannen aan de rand van de vesting.
Overal begraven de sparren sparren.
XIII
Dek de zee toe met de zandroos. Vul
De hemellucht met de schitteringen
Van stuifwater. Laat al het zout verdwijnen.
XIV
Woorden verrijken de zinnen, de woorden
Voor de verblinding van mica, het trillen
Van gras, het spinragvel rond dode bomen,
Zijn het groter geworden oog, intenser.
Een vrij willekeurige selectie uit: "Variaties op een zomerdag" - in "De mooiste van Wallace Stevens", vertaald door Peter - waar is ie gebleven - Nijmeijer. Uitgeverij Lannoo/Atlas-2003
Overal begraven de sparren soldaten:
Hugh March, sergeant, roodrok, gesneuveld
Met zijn mannen aan de rand van de vesting.
Overal begraven de sparren sparren.
XIII
Dek de zee toe met de zandroos. Vul
De hemellucht met de schitteringen
Van stuifwater. Laat al het zout verdwijnen.
XIV
Woorden verrijken de zinnen, de woorden
Voor de verblinding van mica, het trillen
Van gras, het spinragvel rond dode bomen,
Zijn het groter geworden oog, intenser.
Een vrij willekeurige selectie uit: "Variaties op een zomerdag" - in "De mooiste van Wallace Stevens", vertaald door Peter - waar is ie gebleven - Nijmeijer. Uitgeverij Lannoo/Atlas-2003
zaterdag 24 november 2012
De onzichtbare steden in Langemark-Poelkapelle
Af en toe mag er 's iets uit mijn mailbox springen. Vanmorgen is dat de flyer van een tentoonstelling bijvoorbeeld. Een amalgaampje
plastisch werk met als uitgangspunt het mij hier nauw aan het hart liggende "de Onzichtbare Steden" van Italo Calvino. Dat kan vanwege "ambitie groot" goed fout lopen natuurlijk maar evenzeer is het mogelijk dat ik in het Langemark-Poelkappelle van al mijn plaatsen straks iets beklijvends aan mijn fiets heb hangen. Benieuwd!
De tentoonstelling die loopt van 30/11 tot 29/12/2012 bevat werk van Anneleen De Cousmaecker, Regine Claerhout, Nancy Demeester, Gina Deruytter, Edgard Rasalle, Agnes Pattou, Hendrik Cherchye, Wim Mouton, Herman Vanbrussel, Eric Verbrugge, Gilbert Degryse en Bart Debruyne. Vernissage op vrijdagavond 30 november 2012.
Meer info op de site van Gilbert Degryse
De tentoonstelling die loopt van 30/11 tot 29/12/2012 bevat werk van Anneleen De Cousmaecker, Regine Claerhout, Nancy Demeester, Gina Deruytter, Edgard Rasalle, Agnes Pattou, Hendrik Cherchye, Wim Mouton, Herman Vanbrussel, Eric Verbrugge, Gilbert Degryse en Bart Debruyne. Vernissage op vrijdagavond 30 november 2012.
Meer info op de site van Gilbert Degryse
zondag 18 november 2012
Wallace op zondag (8)
Een flinke leestip voor deze "Wallace op zondag"-rubriek: Wallace Stevens - Across the Atlantic
by Bart Eeckhout (Editor), Edward Ragg (Editor), Sir Frank Kermode (Preface by) More Sharing ServicesShare | Share on facebook Share on twitter Share on google_plusone Write this item's first Alibris review | Be the first to post a discussion
In a unique collection of essays devoted to one of America's most significant twentieth-century poets, a group of international contributors considers the Transatlantic nature of Stevens' poetry, providing original accounts of how a poet wary of 'influence' created a poetics which continues to haunt contermporary verse.
Misschien één dezer dagen als "Googleboek" of proberen we het toch maar op 's op E-bay! Wat jij?
by Bart Eeckhout (Editor), Edward Ragg (Editor), Sir Frank Kermode (Preface by) More Sharing ServicesShare | Share on facebook Share on twitter Share on google_plusone Write this item's first Alibris review | Be the first to post a discussion
In a unique collection of essays devoted to one of America's most significant twentieth-century poets, a group of international contributors considers the Transatlantic nature of Stevens' poetry, providing original accounts of how a poet wary of 'influence' created a poetics which continues to haunt contermporary verse.
Misschien één dezer dagen als "Googleboek" of proberen we het toch maar op 's op E-bay! Wat jij?
zaterdag 17 november 2012
vrijdag 16 november 2012
Stralenboek
Verlezingen... Stralenboek voor... stalenboek.
In: "Al die verhalen samen, elk door een ‘veronderstelling’ in gang gezet, lezen als een stalenboek, waarin alle kleurschakeringen van die vage term zijn opgenomen. Veronderstellingen kunnen desillusies zijn, die we mettertijd nodgedwongen door het leven krijgen opgedrongen, zoals in 'Hond zonder naam' en 'De vrouw met de baard.'"
(Mke over Veronderstellingen van Annelies Verbeke in Humo nr 3763/42 – pag.130)
In: "Al die verhalen samen, elk door een ‘veronderstelling’ in gang gezet, lezen als een stalenboek, waarin alle kleurschakeringen van die vage term zijn opgenomen. Veronderstellingen kunnen desillusies zijn, die we mettertijd nodgedwongen door het leven krijgen opgedrongen, zoals in 'Hond zonder naam' en 'De vrouw met de baard.'"
(Mke over Veronderstellingen van Annelies Verbeke in Humo nr 3763/42 – pag.130)
donderdag 15 november 2012
Een heel kleine eenheid
Mirjam van Hengel, poëzieredacteur van Uitgeverij Querido en dit jaar zelf in de jury van de Grote Turing-wedstrijd voor poëzie heeft het in de Volkskrant even keurig voor ons opgeschreven. Vier tips met allemaal dingen waaraan een geslaagd gedicht moet voldoen… Hier komen ze, jaja. Tip 1: Wees precies! Tip 2: Speel! Tip 3: Vermijd clichés! Tip 4:Gebruik je gedicht niet als afvalbak van emoties! Een handvol tips die samen klinken als een helemondvol clichés. Waar je niks dan uitroeptekens achteraan wil zetten. ("Een gedicht is een heel kleine eenheid")!!!. Maar het mooie aan clichés (én aan Uitroeptekens) is & blijft natuurlijk wel dat ze allemaal en één voor één nog waar zijn ook. Al is het aller-, allermooiste, vrienden, nog wel dat een gedicht, een echt gedicht, zich van dit alles niks, maar dan ook niks hoeft aan te trekken.
Extern: de nationale Turing-gedichtenwedstrijd en voor vandaag: “Haast u, dichter!”. En succes!
Extern: de nationale Turing-gedichtenwedstrijd en voor vandaag: “Haast u, dichter!”. En succes!
zondag 11 november 2012
Vast of niet
Op "de Schaal van Digther" staat ondertussen mijn kleine bespreking van "Aan alles vast", de mooie derde dichtbundel van Reine de Pelseneer...
Voor wie het maar wil volgt - van wemel dronken - hierbij de link!
Extern:
Site Reine De Pelseneer
(of, nog beter) Bestel de bundel bij de Contrabas
Voor wie het maar wil volgt - van wemel dronken - hierbij de link!
Extern:
Site Reine De Pelseneer
(of, nog beter) Bestel de bundel bij de Contrabas
Nuttig
(Citaat/Citaten)
5043. De KU: dat mijn oude Alma Mater (waar ik twee diploma's haalde) zichzelf verlaagt door IMF-baas Christine Lagarde een eredoctoraat te geven vind ik een onvergeeflijke schande. Dit al te gulle gebaar laat blijken waar die universiteit staat in de steeds maar aanzwellende klassenstrijd tussen links en rechts (dit wil zeggen tussen zowat alle loontrekkenden en diegenen die op een andere manier aan hun geld komen). Eens te meer staat de waarheid van het kennen (in haar positivistische variant) de veel belangrijkere van het hart in de weg. In zoverre de wetenschap (hoe waar, efficiënt en nuttig ook) bijdraagt aan de eenzijdige en daarom onterechte suprematie van het hoofd in diezelfde mate draagt zij bij aan de creatie van een wolvenmaatschappij.
Bron: Het weerwerk - Het precieze gebruik - van Jef Boven. Ook ook op zondag uit te citeren.
5043. De KU: dat mijn oude Alma Mater (waar ik twee diploma's haalde) zichzelf verlaagt door IMF-baas Christine Lagarde een eredoctoraat te geven vind ik een onvergeeflijke schande. Dit al te gulle gebaar laat blijken waar die universiteit staat in de steeds maar aanzwellende klassenstrijd tussen links en rechts (dit wil zeggen tussen zowat alle loontrekkenden en diegenen die op een andere manier aan hun geld komen). Eens te meer staat de waarheid van het kennen (in haar positivistische variant) de veel belangrijkere van het hart in de weg. In zoverre de wetenschap (hoe waar, efficiënt en nuttig ook) bijdraagt aan de eenzijdige en daarom onterechte suprematie van het hoofd in diezelfde mate draagt zij bij aan de creatie van een wolvenmaatschappij.
Bron: Het weerwerk - Het precieze gebruik - van Jef Boven. Ook ook op zondag uit te citeren.
dinsdag 6 november 2012
Een brief van Digther
Nog lang niet dood
Mededeling van de redactie bij het verschijnen van Digther-2012/1-2
Geachte lezer, schrijvers en sponsors,
De papieren versie van DIGTHER houdt op te bestaan! Voorliggend nummer verschijnt veel later dan gepland. Onze excuses daarvoor. Het brengt meteen een probleem aan de orde waar we de laatste tijd wel meer mee te kampen hadden. Het blijkt steeds moeilijker met de beschikbare middelen een kwaliteitsvol literair tijdschrift de wereld in te sturen. Het op papier uitgegeven tijdschrift is een zeldzaamheid geworden in Vlaanderen. Beginnend en nog sluimerend talent schrijfruimte bieden was onze belangrijkste drijfveer. Tal van schrijvers die in DIGTHER debuteerden vonden intussen hun weg naar een reguliere uitgever. De eerste DIGTHER zag het levenslicht in een obscuur kamertje ergens verloren in de nazomer van 1999 – we zijn sedertdien 13 jaargangen verder. Omwille van uiteenlopende redenen houden we er mee op in papieren versie te bestaan. Niet uit ademnood, er valt nog zoveel over literatuur te vertellen. De redactie houdt er aan te eindigen in schoonheid. Daar mag het voorliggende nummer van getuigen. We vonden het een voorrecht in de nabijheid te vertoeven van zoveel jongleurs met woorden. We hopen dat u kon genieten van wat we publiceerden. We zetten onze activiteiten verder via onze website De schaal van Digther en dit op het adres http://digther.blogspot.com. Inzendingen kunnen ter publicatie gestuurd naar redactie_digther@hotmail.com. We danken lezers, schrijvers en sponsors. Zonder hun interesse en bijdragen was DIGTHER in dat obscure kamertje gebleven en had zijn licht nooit in het literaire duister kunnen schijnen.
Namens de redactie,
Hugo Verstraeten
Mededeling van de redactie bij het verschijnen van Digther-2012/1-2
Geachte lezer, schrijvers en sponsors,
De papieren versie van DIGTHER houdt op te bestaan! Voorliggend nummer verschijnt veel later dan gepland. Onze excuses daarvoor. Het brengt meteen een probleem aan de orde waar we de laatste tijd wel meer mee te kampen hadden. Het blijkt steeds moeilijker met de beschikbare middelen een kwaliteitsvol literair tijdschrift de wereld in te sturen. Het op papier uitgegeven tijdschrift is een zeldzaamheid geworden in Vlaanderen. Beginnend en nog sluimerend talent schrijfruimte bieden was onze belangrijkste drijfveer. Tal van schrijvers die in DIGTHER debuteerden vonden intussen hun weg naar een reguliere uitgever. De eerste DIGTHER zag het levenslicht in een obscuur kamertje ergens verloren in de nazomer van 1999 – we zijn sedertdien 13 jaargangen verder. Omwille van uiteenlopende redenen houden we er mee op in papieren versie te bestaan. Niet uit ademnood, er valt nog zoveel over literatuur te vertellen. De redactie houdt er aan te eindigen in schoonheid. Daar mag het voorliggende nummer van getuigen. We vonden het een voorrecht in de nabijheid te vertoeven van zoveel jongleurs met woorden. We hopen dat u kon genieten van wat we publiceerden. We zetten onze activiteiten verder via onze website De schaal van Digther en dit op het adres http://digther.blogspot.com. Inzendingen kunnen ter publicatie gestuurd naar redactie_digther@hotmail.com. We danken lezers, schrijvers en sponsors. Zonder hun interesse en bijdragen was DIGTHER in dat obscure kamertje gebleven en had zijn licht nooit in het literaire duister kunnen schijnen.
Namens de redactie,
Hugo Verstraeten
vrijdag 2 november 2012
Literaire Living – Editie 6 - 2012
Op zondag 24 november e.k. gaat alweer de 6° editie door van “Literaire Living”, zowat het gezelligste poëziefestivalletje van de Lage Landen waar wij intens weet van hebben. En ook dit keer heeft men in Ardooie voor een kleine stunt gezorgd. Hoe Reinout & Friends van de Wezekapel er in geslaagd zijn is mij een raadsel, maar feit is dat ze dit jaar niemand minder dan Leopold M. Van den brande op hun affiche hebben staan.
Een come-back die, na enige tijd kan tellen en die wij hier - in onze Eighties-Kooi van Faraday - in geen geval willen missen. Mogen wij onze Leopold vandaag overigens een fijne én erg poëtische 65° verjaardag wensen… Ja dat mogen we!
Maar niet alleen de komst van de ouwe Mechelse Reus is een goeie reden om op 24/11 e.k. naar Ardooie af te zakken. Andere namen vanjewelste op de affiche zijn immers Ellen Deckwitz (NL), Elvis Peeters en Charles Ducal. Ook de winnaar van de jaarlijkse poëziewedstrijd zal niet ontbreken en verder speelt Bram Vanparys van The Bony King of Nowhere een akoestisch setje. Presentatie van de hele avond is als vanouds in handen van Johan Vandenbroucke en Ann Meskens, Zondvloed-tandem p.e.
Extern:
Literaire Living, jaarlijkse hoogmis van de poëzie – Editie 2012 – Zondag 24 november 2012 – 20:00 u.
Tickets (vvk 10 euro, add 12 euro) via www.deschaduw.net (agenda)
Cultuurkapel De Schaduw, Wezestraat 32, 8850 Ardooie
Facebook-link
Eerdere edities:
Editie 1 – zondag 20 mei 2007
Editie 2 - zaterdag 3 mei 2008
Editie 3 – zaterdag 14 november 2009
Editie 4 – zaterdag 20 november 2010
Editie 5 – zaterdag 19 november 2011
Update: Ondertussen een verslagje over Editie 6 geplaatst! Zie: Literaire Living - Editie 6 - Het verslag
Maar niet alleen de komst van de ouwe Mechelse Reus is een goeie reden om op 24/11 e.k. naar Ardooie af te zakken. Andere namen vanjewelste op de affiche zijn immers Ellen Deckwitz (NL), Elvis Peeters en Charles Ducal. Ook de winnaar van de jaarlijkse poëziewedstrijd zal niet ontbreken en verder speelt Bram Vanparys van The Bony King of Nowhere een akoestisch setje. Presentatie van de hele avond is als vanouds in handen van Johan Vandenbroucke en Ann Meskens, Zondvloed-tandem p.e.
Extern:
Literaire Living, jaarlijkse hoogmis van de poëzie – Editie 2012 – Zondag 24 november 2012 – 20:00 u.
Tickets (vvk 10 euro, add 12 euro) via www.deschaduw.net (agenda)
Cultuurkapel De Schaduw, Wezestraat 32, 8850 Ardooie
Facebook-link
Eerdere edities:
Editie 1 – zondag 20 mei 2007
Editie 2 - zaterdag 3 mei 2008
Editie 3 – zaterdag 14 november 2009
Editie 4 – zaterdag 20 november 2010
Editie 5 – zaterdag 19 november 2011
Update: Ondertussen een verslagje over Editie 6 geplaatst! Zie: Literaire Living - Editie 6 - Het verslag
woensdag 31 oktober 2012
Heimwee naar Claus
Voor Halloween-dagen als vandaag, gepigmenteerd met een dosis "Heimwee naar Claus" (met goddelijk spuug en al) een uittreksel uit de Clausmarathon van 4/10/2009 in Passa Porta... Astrid Lampe leest ondermeer "de zaal Rubens"... You tube blijft een goeie!
zondag 28 oktober 2012
Wallace op zondag (7)
...
There’s a cab-horse at the corner,
There's rain. The season grieves.
It was silver once,
And green with leaves.
...
Eens was het zilver,
En groen met bladeren…
...
Wallace Stevens op de vooravond van november: Phases...
vrijdag 26 oktober 2012
Vrijlating
Aangetroffen in mijn mailbox, een heus bericht met o.a. dit moois er in:
Om uw winnende prijs, bent u aan het benoemd en Sole Agent onderstaande contactgegevens zo snel mogelijk voor meer informatie over de loterij promotie en de onmiddellijke vrijlating van uw winnende prijs.
In de reeks "Spam je taal" (Het lijkt wel poëzie).
Om uw winnende prijs, bent u aan het benoemd en Sole Agent onderstaande contactgegevens zo snel mogelijk voor meer informatie over de loterij promotie en de onmiddellijke vrijlating van uw winnende prijs.
In de reeks "Spam je taal" (Het lijkt wel poëzie).
donderdag 25 oktober 2012
vrijdag 19 oktober 2012
Een waker
Wie wandelt is een waker… Het mag hier even niet onvermeld blijven. Na meer dan 1850 kilometer strijkt onze Tieltse ouwe gabber Frank Vandekerckhove vandaag neer in Rome. Het einddoel bereikt... Na een voettocht in het spoor van Bertus Aafjes die hem sinds zijn vertrek in Tielt op zaterdag 28 juli in zoveel verschillende pelgrimskamers liet terechtkomen, knielt Frank vandaag neer op de plaats waar hij wilde zijn... Rome! Wat achter hem ligt schuift ook nog even voor ons eigen oog voorbij. Via de Via Francigena. Vierentachtig etappes lang. Sint Denijs, Sebourg, Reims, Langres, Besançon, Montreux, Pavia, Pontremoli, Lucca, Siena, Acquapendente… Een omweg is een leven! Knap gestapt & voor straks welcome back Frank!
Frank Vandekerckhove op weg naar Rome
Rome on Vimeo
Via Francigena
Update op 2/12/2012: En later nog wacht de Thuiskomst:
Frank Vandekerckhove op weg naar Rome
Rome on Vimeo
Via Francigena
Update op 2/12/2012: En later nog wacht de Thuiskomst:
woensdag 17 oktober 2012
Cuesta 12
Wie nog even een kunstminnend stapje in Tielt wil zetten, moet zich reppen. Cuesta 2012 loopt immers enkel nog tot en met zondag 21/10/2012. Met mooi en uiteenlopend werk van Peter De Meyer, Ilke De Vries, Benoît Felix, Karl Philips, Peter Puype, Koosje Schmeddes, Maarten Vanden Eynde en Tamara Van San. Als u het ons vraagt: Meer dan de omweg waard!
Extern: Cuesta 12 – It takes two to tango
maandag 15 oktober 2012
Hoofdzaak
Sinds enkele weken ligt Hoofdzaak in de boekhandel. Dit hele mooie kunstboek werd opgezet ten voordele van Jelle Devijver die sinds het voorjaar van 2010 aan de zwaarste vorm van clusterhoofdpijn lijdt.
Hoofdzaak verzamelt werk van een select kransje fotografen en dichters rond het thema.
Via, én dankzij, het boek wordt aandacht gevraagd voor de impact van clusterhoofdpijn en chronische pijnen in het algemeen. Het project hoopt tevens een bijdrage te leveren in het ontwikkelen van kennis en begrip voor de behandeling via een neurostimulator.
Medewerkers zijn o.a. Norbert De Beule, Frank Pollet, Marc Tritsmans, Peter Holvoet-Hanssen Filip Claus, Maaike Bearelle, Dirk Braeckman, Carl De Keyser, Jimmy Kets, Lieve Blanquaert, Ton Dirven en nog een uitstekend pak anderen. Hoofdzaak bevat ook mijn gedicht "Mohair"...
Het boek wordt op zondag 21/10/2012 om 15:00 u feestelijk voorgesteld in Salve Mater, Groot Park 1, 3360 Lovenjoel.
Hoofdzaak ; pijn, hulp & hoop – een uitgave van Van In is te koop in de winkels van de Standaard Boekhandel – 28,50 euro . U kan eveneens een exemplaar bestellen via de Facebook-pagina "Red Devijver" of via het mailadres kunstboek.hoofdzaak (at) telenet.be .
Zie ook www.kunstboekhoofdzaak.be, de Frank Pollet-site en duister.org.
Hoofdzaak verzamelt werk van een select kransje fotografen en dichters rond het thema.
Via, én dankzij, het boek wordt aandacht gevraagd voor de impact van clusterhoofdpijn en chronische pijnen in het algemeen. Het project hoopt tevens een bijdrage te leveren in het ontwikkelen van kennis en begrip voor de behandeling via een neurostimulator.
Medewerkers zijn o.a. Norbert De Beule, Frank Pollet, Marc Tritsmans, Peter Holvoet-Hanssen Filip Claus, Maaike Bearelle, Dirk Braeckman, Carl De Keyser, Jimmy Kets, Lieve Blanquaert, Ton Dirven en nog een uitstekend pak anderen. Hoofdzaak bevat ook mijn gedicht "Mohair"...
Het boek wordt op zondag 21/10/2012 om 15:00 u feestelijk voorgesteld in Salve Mater, Groot Park 1, 3360 Lovenjoel.
Hoofdzaak ; pijn, hulp & hoop – een uitgave van Van In is te koop in de winkels van de Standaard Boekhandel – 28,50 euro . U kan eveneens een exemplaar bestellen via de Facebook-pagina "Red Devijver" of via het mailadres kunstboek.hoofdzaak (at) telenet.be .
Zie ook www.kunstboekhoofdzaak.be, de Frank Pollet-site en duister.org.
zondag 14 oktober 2012
Abonneren op:
Posts (Atom)