zaterdag 23 oktober 2021

I.M. Marleen & Jean De Crée

Zoals zoveel poëtische vrienden en bekenden vernam ik gisterenavond laat via een Facebook-bericht met ontzetting het overlijden van Marleen en Jean De Crée. Verslagenheid is mijn en ons deel. Ik kende Marleen (én vooral haar poëzie) al sinds het gezegende jaar 1976. Toen kreeg ze in Deurle de Prijs van de Vlaamse Poëziedagen voor haar mooie bundel ‘In Between’. Ik mocht als jonge beginnende dichterlijke snaak met haar mee op de foto omdat ik mij toen zelf de fortuinlijke winnaar van de debutanten- zijnde de bekende Basiel de Craene-prijs mocht noemen. Vanaf toen ben ik haar poëzie gaan lezen en ben ik die blijven lezen. Een schitterende dichteres gaat aan ons voorbij.

Op bijgaande foto leidt Marleen op zondag 4/3/2018 in Galerie Pinsart in Brugge een tentoonstelling in met werk van Goedele Peeters met wiens werk Marleen veel affiniteit had. Ik sprak er toen nog uitgebreid met Jean. Het blijft een warme herinnering. Eén van de vele. Ik hoop dat Jean en Marleen nu samen de rust mogen kennen die hen voor altijd samen zal binden. Absoluut zeker is dat de gedichten van Marleen nog lang na haar zullen nazinderen. Heel veel sterkte aan familie, vrienden, bekenden en lezers van haar poëzie.

"R.I.P. Marleen & Jean"

Marleen De Crée op zo 4/3/2018 - Galerie Pinsart Brugge

Geen opmerkingen:

Een reactie posten